sunnuntai 23. syyskuuta 2012

Vanhoja koruja.

Nyt ko Miäs lähti äSsän kans yäks mummolaan, mää oon voinu tehrä täälä kaikkee minkä olis voinu korvata hyäryllisemmillä jutuilla. Mää esimerkiks päätin kattella pitkästä aikaa mun koruja. Mää tykkäisin käyttää rintakoruja, mut ko pittää pittää tota mukulaa vähän väliä sylisä, ni se ei oo kauheen mukava koru tällä hetkellä. Tarttee vaan pitäytyä korviksisa. Ja nenäkorusa.

Alla on niitä mun rintakoruja. Alhaalla vasemmalla olevat kaks on jottain rihkamaa, vanhaa rihkamaa sentäs. Muut on hoppeeta 60- ja 70-luvuilta. Toi pitkä tuala oikeella on mun suasikki. Ja toi ylempi filigraani. Ja toi sininen emaloitu. Oikeestaans ne kaikki on mun suasikkeja.


Kolme kultasormusta: vasemmalla mamman vanha hematiittisormus, alimmasa luulisin olevan karneoli ja viimisesä ametisti, niisä on leimat vuasilta -40, -31 ja -59. Jorma Laineen pronssisormus on 60-luvulta, voi ku mää tykkään siittä!


Sit rannerenkaita. Alimmainen on kultaa, leiman mukkaan vuodelta -60. Paksusa ei oo leimoja, mut kaiverrus on tehty -64, näyttäs olevan hopeoitu. Muut kaks on hoppeta; ohut -34 ja ylimmäinen takaa auki oleva -56.


Siniset muaviset nappikorvikset on 50-luvulta ja pyäreet joissa mustaa emalia keskellä 60-70-luvulta, materiaalia en tiiä mitä liävät. Molemmat ruuvattavat roikkuvat rihkamakorvikset oon löytäny autiotalosta, vanhat kuitenki taatusti.


Noi kaulakorut ja rannekorun oon saanu Anopilta. Niistä ei löyry vuasileimoja, mut muistelen ylimmän ja alimman olleen 60-luvulta. Keskimmäinen tosi pitkä ketju on Miähen isomummon kaulasa sen hääkuvasa joka on otettu 20-luvulla, en tiiä mitä materiaalia se on, siittä on kultaus kulunu pois, mut tykkäänki siittä enemmän tollai.


Tää ei oo koru, mut se on mun retroaarre. Se on 70-luvun pualenvälin verettävä rannekello, täytyy seki nyt huamioira.


Ja kevennyksenä ihania venäläisiä rintanappeja.

4 kommenttia:

  1. Kauniita koruja :) Minullakin on erivärisiä muovisia nappikorviksia ja ne ovat jotenkin niin söpiksiä että, vielä kun osaisi niitä käyttääkin.

    Ja tuo loppukevennys ei nyt Maija oikein toiminut. Minulla ei ole yhtään hilpeä olo.Minä sain itkupotkuraivarit :D Erityisesti noiden kahden sinisen ja tuon leijonan takia <3

    VastaaPoista
  2. Pari noista rintanapeista oon löytäny kirppikseltä, mut muut on Tallinnasta. Niitä on siälä paljon antiikkiliikkeisä. Eivätkä maksa niin paljoo ko mitä täälä kirppiksillä. :-)

    VastaaPoista
  3. Ei Tallinnasta vaan Pärnusta! Siis noi kymmenen rintanappia.

    VastaaPoista
  4. Jaa, niin Pärnusta. Mut kyl mää jonkun ostin Tallinnastakin. Olis pitäny penkoo kassit ja takit ja laatikot et olis saanu kaikki kuvaan, kyl tästä jottain puuttuu... :-)

    VastaaPoista